top of page

We gaan het zelf doen

Jan Rotmans, hoogleraar Transitiekunde, is één van onze inspiratiebronnen. In deze Tegenlicht-talk (2 sept 2013) geeft hij in een kwartier een duiding van maatschappelijke gebeurtenissen. Voor mij heel herkenbaar. Een beknopte weergave.

"We leven niet in tijdperk van verandering maar in verandering van tijdperk. Dat betekent dat er zoveel tegelijk verandert, op zoveel terreinen, dat heel veel mensen daar onrustig en nerveus van worden. Bijna niemand zegt dat we in een stabiele periode leven."

Mensen die heel creatief worden. Die kansen zien.

"Je hebt ook mensen die eigenlijk heel creatief en innovatief worden. Dat is de beweging van onderop. Die ziet kansen. Mensen die zeggen, we gaan het zelf doen. Het nieuwe van onderop opbouwen. Per week komen er honderden mensen bij, die zeggen ik ga het anders doen. Ik zet alles aan de kant, ik start mijn eigen club, mijn eigen initiatief, ik ga het zelf doen, ik ga het anders doen."

Met Sharing Tours bouwen we mee aan die plekken. Dat zijn niet alleen heel nieuwe initiatieven, maar ook clubs die het al tientallen jaren 'anders' doen.

Ze stellen de mens centraal.

Wat doen ze dan? Ze stellen de mens centraal.

Jan Rotmans noemt het een beweging tegen de efficiency-samenleving. "Een schreeuw tegen die samenleving waarin alles groot en anoniem is. Alles wat je geleverd krijgt, heeft geen authentieke waarde meer. Mensen willen 'glokalisering': worteling in de eigen lokatie. De mens staat weer centraal en gaat dat zelf organiseren. Het is een hang naar autonomie. Onafhankelijk willen zijn van die grote anonieme, grootschaligheid. Het is een daad van verzet. Ook tegen de overheid. Die het niet heeft geregeld. Het is een combinatie van frustratie, inspiratie, verzet, positieve energie. Waarin de mens centraal staat."

Dat is ook wat wij ervaren tijdens onze Sharing Tours: mensen staan centraal. Mensen die het zelf doen. Sharing Tours is geen rondleiding. Sharing Tours is meedoen. Bij een Sharing Tour ondervind je aan den lijve hoe het is om mee te bouwen. Dat is soms spannend. Soms onwennig en zoeken. Dat is tot nu toe vooral hartverwarmend.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page